Fotogalleri


En hĂ€rlig utflyktsdag till 4h đŸ€— 


Barnen har fĂ„tt skapa sina egna fĂ„gelholkar som vi har hĂ€ngt ut och sen var det bara att vĂ€nta och se vad för fĂ„glar vi fĂ„r. Vi hĂ€ngde Ă€ven ut vĂ„ra egna fĂ„gelmat (fĂ„gelkakor) med kokosfettđŸ€—

- förstÄelse för naturvetenskap, kunskaper om vÀxter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
- förmÄga att bygga, skapa och konstruera med hjÀlp av olika tekniker, material och redskap.
Lpfö2018


SkrÀpplockardagen! Barnen har verkligen fÄtt koll pÄ vart skrÀpet hör hemma, och vart vi Àn befinner oss plockar dem upp skrÀp som finns i naturen!

Vi hade plockat upp allt
skrÀp vi kunde hitta, vi gick i bostadsomrÄde och igenom skogen. VÀl tillbaka hem samlades vi och sorterade skrÀpet efter förpackning, t.ex. plast, metall, papp,glas osv. Vi gick igenom vart det egentligen skall slÀngas och vad som hÀnder med skrÀpet efter att man har slÀngt.


Att utveckla
- förstÄelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur mÀnniskor, natur och samhÀlle pÄverkar varandra,
- förstÄelse för hur mÀnniskors olika val i vardagen kan bidra till en hÄllbar utveckling,
Lpfö2018


Barnen fick varsin mjölkartong för att plantera. Att fĂ„ se kĂ€rnor och frö gro Ă€r spĂ€nnande, att fĂ„ ansvaret att sköta om en planta 😁 Ă€r utvecklande och att barnet lĂ€r sig om naturen Ă€r viktigt att vĂ€xtligheten behöver ljus, jord och att vi behöver vattna för att den ska vĂ€xa. NĂ€r Sami sĂ„g en solrosfrö tĂ€nkte han pĂ„ nĂ€r fĂ„glarna fick fĂ„gelmaten med olika frö som vi hade hĂ€ngt utanför. "Mata fĂ„geln" sa han Jag tror att barnen har lĂ€rt sig ett förhĂ„llningssĂ€tt dĂ€r man ta hand om djur, natur och kompisar och att man ska vara rĂ€dda om varandra ❀

- förstÄelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur mÀnniskor, natur och samhÀlle pÄverkar varandra,
Lpfö98


Lillkanin var pĂ„ besök hos oss och va med pĂ„ samlingen. Lillkanin vill sĂ„ gĂ€rns lĂ€ra kĂ€nna barnen sĂ„ han kommer att fĂ„ sova över en helg hos barnen. NĂ€r lillkanin ska fĂ„ följa med barnen hem, tar de med sig en en bok,nappflaska och dagbok. 


Boken om Grodan flynner ," en kompis sĂ€ger förlĂ„t" Ă€r omtyckt bland barnen. Boken Ă€r för barn i Ă„ldrarna 2-6 Ă„r och Ă€r pedagogiskt upplagd. LĂ€ngst bak i boken finns ett diskussionsunderlag med ett antal frĂ„gor som tar upp bokens Ă€mne. Barnen lyssnade fint nĂ€r jag lĂ€ste. Vi avslutade med att vi pratade lite "hur sa kaninen förlĂ„t" och blĂ€ddra tillbaka pĂ„ bilder. Vi sjöng Ă€ven en fin vĂ€nskapsĂ„ng ❀ DĂ€refter fick barnen ocksĂ„ rita Grodan 😊. Vi kommer att fortsĂ€tta lĂ€sa boken samt dĂ€r man kan följa barnens utveckling med tankar och svar samt ritandet av grodan.

Att utveckla
-intresse för berÀttelser, bilder och texter i olika medier, sÄvÀl digitala som andra, samt sin förmÄga att anvÀnda sig av, tolka, ifrÄgasÀtta och samtala om dessa,
Lpfö98


Dem Ă€ldre barnen ritade sjĂ€lvportrĂ€tt. Det har tittat pĂ„ sig sjĂ€lva i spegeln; hur ser jag ut, vad har jag för ögonfĂ€rg, hĂ„rfĂ€rg osv. Jag började rita av mig sjĂ€lv medans de observerade mig och vi samtalade samtidigt. Samtalen grundande sig i jĂ€mförelse om att vi ser olika ut kort, lĂ„ngt,krulligt hĂ„r och ögonfĂ€rg mm och vi rĂ€knade ögon,nĂ€sa,mun och öron osv. Barnen va sĂ„ fokuserade nĂ€r de blev deras tur att rita. Ett barn i taget fick sitta tillsammans med mig. Vi kommer att fortsĂ€tta rita sjĂ€lvportrĂ€tt en gĂ„ng per dĂ€r man kan följa utvecklingen 😊


Att utveckla
-nyfikenhet ,kreativitet och lust att leka och lÀra,
-sin identitet och kÀnna trygghet i den
Lpfö2018


Barnen fick varsitt svart skylt, lim och namnlapp med deras namn skrivet och klippta bokstĂ€ver i deras namn som jag placerade ut. Vi gick igenom varje bokstav och hur den lĂ„ter. Vad Ă€r första bokstaven pĂ„ deras namn och kan de hitta lika och vad kommer efter den bokstaven . Sedan rĂ€knade vi antalet bokstĂ€ver och de fick plocka lika mĂ„nga pĂ€rlor. De va sĂ„ stolta đŸ€—


Att utveckla
- intresse för skriftsprÄk samt förstÄelse för symboler och hur de anvÀnds för att förmedla budskap,
Lpfö2018